युवानः, उच्चकोलेस्टेरोल् इत्येतत् एतावत् गम्भीरतापूर्वकं मा गृह्यताम्! द्वे "प्रकृति" अध्ययने अपि सूचितवन्तौ यत् नियन्त्रणात् बहिः रक्तस्लिपिड्स् इत्यस्य अनन्तपरिणामाः भविष्यन्ति
2024-09-09
한어Русский языкEnglishFrançaisIndonesianSanskrit日本語DeutschPortuguêsΕλληνικάespañolItalianoSuomalainenLatina
किं भवता अधुना एव रक्तस्य लिपिड्-परीक्षा कृता? "चीनी वयस्क रक्त लिपिड प्रबन्धन मार्गदर्शिका (२०२३)" इत्यस्य अनुसारं २०१८ तमे वर्षे सर्वेक्षणस्य परिणामेषु ज्ञातं यत् १८ वर्षाणि अपि च ततः अधिकवयसः चीनीयवयस्कानाम् रक्तलिपिडः असामान्यः आसीत्, यत्र हाइपरकोलेस्टेरोलेमिया, हाइपरट्राइग्लिसराइडेमिया, मिश्रित हाइपरलिपिडेमिया, हाइपोलिपिडेमिया च सन्तिसमग्रतया प्रसारस्य दरः ३५.६% यावत् अभवत् ।。डिस्लिपिडेमिया प्रायः प्रारम्भिकपदे असुविधायाः स्पष्टलक्षणं न जनयति, परन्तु यथा यथा रोगस्य प्रगतेः भवति तथा तथा रक्तवाहिनीनां क्षतिः भवति, रक्तसञ्चारस्य मेदः, कोलेस्टेरोल् इत्यादयः पदार्थाः रक्तवाहिनीषु सञ्चिताः भवन्ति, येन "प्लेक" निर्मीयते, येन कठोरता भवति तथा च रक्तवाहिनीनां क्षयः, अतःधमनीकाठिन्यम्हृदयरोगस्य जोखिमः महत्त्वपूर्णतया वर्धितः。चित्र स्रोतः 123rf
बहवः जनाः मन्यन्ते यत् अतिलिपिडेमिया एषा समस्या अस्ति यस्याः विषये मध्यमवयस्कानाम् वृद्धानां च चिन्ता आवश्यकी अस्ति । ननु पूर्वं धमनीकाठिन्यस्य परीक्षणं, निवारणं, हस्तक्षेपस्य उपायाः अधिकतया ५० वर्षाधिकानां जनानां कृते लक्षिताः आसन् येषां कोलेस्टेरोल्-स्तरः उच्चः आसीत्परन्तु अद्यैव नेचर इति पत्रिकायां प्रकाशितं नूतनं शोधं तत् दर्शयति यत्...धमनीकाठिन्यस्य निवारणाय अस्माभिः पूर्वापेक्षया पूर्वं रक्तस्लिपिड्-स्तरस्य विषये ध्यानं दातव्यं भवति, विशेषतः यदा वयं युवानः स्मः (बालकाः किशोराः च सन्ति) तथा च उच्चवसायुक्तानां आहारस्य सेवनस्य नियन्त्रणे ध्यानं दातव्यम्。अस्मिन् अध्ययने केम्ब्रिजविश्वविद्यालयस्य हृदय-फुफ्फुस-संस्थायाः शोधकर्तारः प्रथमं मूषकेषु प्रयोगं कृतवन्तः यत् उच्चवसायुक्ताहारस्य कारणेन उच्चवसायुक्तानां आहारस्य कारणेन धमनीकाठिन्यस्य निर्माणे रक्तस्लिपिड्-उन्नतस्य प्रभावः अवलोकितः पूर्वसदृशाध्ययनात् भिन्नः, मूषकाणां वृद्धत्वे रक्तस्लिपिडस्य वृद्धिं प्रेरयितुं सर्वदा उच्चवसायुक्तं भोजनं न दत्तं भवति स्म, यतः ते अतीव वसायुक्ताः आसन् युवा।" बृहत् भोजनम्”।यद्यपि उच्चवसायुक्तस्य आहारस्य कुलसेवनं समानं भवति, तथा च रक्तसञ्चारस्य सञ्चितस्य न्यूनघनत्वस्य लिपोप्रोटीनकोलेस्टेरोल् (ldl-c, सामान्यतया "दुष्टकोलेस्टेरोल्" इति नाम्ना प्रसिद्धस्य) स्तरः समानः भवति, ये निरन्तरं खादन्ति तेषां तुलने उच्च-कोलेस्टेरोल् जीवने पश्चात्, मूषकाः,अल्पवयसि एव व्यत्ययेन उच्चवसायुक्तं आहारं दत्तवन्तः मूषकेषु धमनीकाठिन्यस्य अधिकः जोखिमः आसीत्。जनसंख्यायां अपि एतादृशाः परिणामाः अधिकं सत्यापिताः । शोधदलेन यंग फिन्स् इत्यस्मिन् हृदयजोखिमस्य समूहस्य आँकडानां विश्लेषणं कृतम् । १९८० तमे वर्षे बालकानां किशोराणां च अनुसरणं आरब्धवान् तथा च दशकैः तेषां अनुसरणं कृतवान्, प्रतिभागिषु रक्तचापस्य, रक्तलिपिडस्य, शरीरस्य द्रव्यमानसूचकाङ्कस्य च परिवर्तनं अभिलेखितवान्, येषु २००० तः अधिकाः ३०, ५० वर्षेषु कैरोटिड् धमनी अल्ट्रासाउण्ड् स्कैन् कृतवन्तः दत्तांशविश्लेषणस्य परिणामाः दर्शयन्ति यत्,बाल्ये येषां प्रतिभागिनां कोलेस्टेरोल्-स्तरः अधिकः आसीत्, तेषां प्लेक्-स्तरः सर्वाधिकं तीव्रः आसीत्。एतानि घटनानि संयोजयित्वा अध्ययनलेखकाः पत्रे सूचितवन्तः यत्,प्रारम्भिकजीवने कोलेस्टेरोल्-वृद्धिः मध्य-वयस्कत्वे कैरोटिड्-धमनीकाठिन्य-पट्टिकायाः घटनायाः आकारस्य च महत्त्वपूर्णतया सम्बद्धा भवति。चित्रस्य स्रोतः : १.१२३आरएफअस्य कारणं लेखकविश्लेषणानुसारं तत्एतस्य धमनी-निवासी-मॅक्रोफेज-सहितं सम्बन्धः अस्ति. सामान्यतया एताः प्रतिरक्षाकोशिका: धमनीनां क्षतिग्रस्तकोशिकानां, कोलेस्टेरोल् इत्यादीनां लिपिड्-अणुनां च निष्कासनं कुर्वन्ति, येन पट्टिकायाः निर्माणं निवारयितुं साहाय्यं भवति । परन्तु मूषकेषु प्रयोगेषु ज्ञातं यत् यदा कोलेस्टेरोल् स्तरः पूर्वमेव वर्धते तदा एतेषां मैक्रोफेजानां जीनव्यञ्जने स्थायिरूपेण परिवर्तनं भवति, येन कोशिकानां रक्षात्मकत्वं न भवतिउल्लेखनीयं यत् अस्मिन् अध्ययने तत् दर्शितम्व्यत्यस्तं कोलेस्टेरोल् वर्धमानं सर्वाधिकं क्षतिं जनयति इति दृश्यते. केचन जनाः अस्थायीरूपेण स्वस्य आहारव्यवहारं परिवर्तयितुं शक्नुवन्ति, यथा शारीरिकपरीक्षायाः पूर्वं पश्चात् च स्वस्थभोजने विशेषं ध्यानं दत्तुं, परन्तु किञ्चित्कालानन्तरं उच्चवसायुक्तैः आहारैः स्वयमेव "पुरस्कारं" कर्तुं आरभन्ते, यस्य परिणामेण कोलेस्टेरोल्-स्तरस्य उतार-चढावः भवति तदतिरिक्तं केचन अतिलिपिडेमिया-रोगिणः कोलेस्टेरोल्-स्तरं न्यूनीकर्तुं स्टेटिन्-उपचारं सेवन्ते, परन्तु किञ्चित्कालानन्तरं तस्य सेवनं त्यजन्ति । अस्य अध्ययनस्य परिणामाः व्याख्यातुं साहाय्यं कुर्वन्ति इति पत्रस्य लेखकाः मन्यन्तेकिमर्थं केचन रोगिणः ये नियमितरूपेण औषधं न सेवन्ते तेषां हृदयरोगस्य जोखिमः वर्धते。"प्रकृति" इति पत्रिकायाः अस्मिन् एव अंके प्रकाशितस्य अन्यस्मिन् पत्रे फ्रान्सदेशस्य université paris cité इत्यस्य शोधदलेन अपि अवलोकितं यत् उच्चवसायुक्तं आहारं निरन्तरं कर्तुं तुलनेव्यत्ययेन उच्चवसायुक्तः आहारः धमनीकाठिन्यस्य त्वरिततां करोति. मूषकस्य आदर्शस्य उपयोगेन अध्ययनलेखकाः ज्ञातवन्तः यत् व्यत्ययेन उच्चवसायुक्तेन आहारेन न्यूट्रोफिल् पुनः प्रोग्रामिंग् अपि भवति, तस्मात् धमनीकाठिन्यस्य विकासः त्वरितः भवति[1] मिनोरु ताकाओका इत्यादयः, प्रारम्भिकः व्यत्यस्तः अतिलिपिडेमिया धमनीकाठिन्यस्य ईंधनार्थं ऊतकस्य मैक्रोफेजस्य परिवर्तनं करोति । प्रकृति (2024) डोई: https://doi.org/10.1038/s41586-024-07993-x