nuoret, älkää ottako korkeaa kolesterolia niin vakavasti! kaksi "luontotutkimusta" huomautti myös: hallitsemattomilla veren lipideillä on loputtomia seurauksia
2024-09-09
한어Русский языкEnglishFrançaisIndonesianSanskrit日本語DeutschPortuguêsΕλληνικάespañolItalianoSuomalainenLatina
oletko käynyt äskettäin veren lipiditarkastuksessa? "chinese adult blood lipid management guidelines (2023)" -tutkimuksen tulokset vuonna 2018 osoittivat, että 18-vuotiailla ja sitä vanhemmilla kiinalaisilla aikuisilla oli epänormaalit veren lipidit, mukaan lukien hyperkolesterolemia, hypertriglyseridemia, sekahyperlipidemia ja korkeatiheyksinen lipoproteiinikolesteroli.yleinen levinneisyysaste on saavuttanut 35,6 %。dyslipidemia ei usein aiheuta alkuvaiheessa ilmeisiä epämukavuuden oireita, mutta verisuonet vaurioituvat vähitellen taudin edetessä, rasva, kolesteroli ja muut verenkierrossa olevat aineet kerääntyvät verisuoniin muodostaen "plakkeja" aiheuttaen kovettumista ja verisuonten rappeutuminen kapea, jotenateroskleroosimerkittävästi lisääntynyt sydän- ja verisuonisairauksien riski。kuvan lähde: 123rf
monet ihmiset saattavat ajatella, että hyperlipidemia on ongelma, josta keski-ikäisten ja vanhusten on huolehdittava. itse asiassa aiemmin ateroskleroosin seulonta-, ehkäisy- ja interventiotoimenpiteet kohdistettiin enimmäkseen yli 50-vuotiaille ihmisille, joilla oli korkea kolesterolitaso.äskettäin nature-lehdessä julkaistu uusi tutkimus kuitenkin osoittaa, ettäateroskleroosin ehkäisy edellyttää, että kiinnitämme huomiota veren lipiditasoihin aikaisemmin kuin ennen, varsinkin nuorena (mukaan lukien lapset ja nuoret) ja kiinnitämme huomiota runsasrasvaisen ruokavalion saannin hallintaan.。tässä tutkimuksessa cambridgen yliopiston heart and lung instituten tutkijat suorittivat ensin kokeen hiirillä tarkkaillakseen rasvaisen ruokavalion aiheuttamien kohonneiden veren lipidien vaikutusta ateroskleroosin muodostumiseen. aiemmista vastaavista tutkimuksista poiketen hiirille ei aina syötetty runsaasti rasvaa sisältävää ruokaa jatkuvasti veren lipidien nousun aikaansaamiseksi nuori." iso ateria".vaikka runsasrasvaisen ruokavalion kokonaissaanti on sama ja verenkiertoon kertyneen matalatiheyksisen lipoproteiinikolesterolin (ldl-c, joka tunnetaan yleisesti nimellä "paha kolesteroli") taso on samanlainen verrattuna niihin, jotka syövät edelleen runsaasti. -kolesteroli myöhemmässä elämässä, hiiret,hiirillä, joille annettiin nuorena ajoittaista runsasrasvaista ruokavaliota, oli suurempi riski sairastua ateroskleroosiin。samanlaisia tuloksia vahvistettiin edelleen väestössä. tutkimusryhmä analysoi kohorttiaineistoa cardiovascular risk in young finns -tutkimuksesta. kohortti aloitti lasten ja nuorten seurannan vuonna 1980 ja seurasi heitä vuosikymmeniä kirjaamalla verenpaineen, veren lipidien ja kehon massaindeksin muutokset osallistujilla, joista yli 2 000:lle tehtiin kaulavaltimon ultraäänitutkimus 30-50-vuotiaana. tietojen analysoinnin tulokset osoittavat, ettäosallistujilla, joiden kolesterolitasot olivat korkeat lapsena, oli vaikeimmat plakkitasot。yhdistämällä näitä ilmiöitä tutkimuksen tekijät huomauttivat paperissa,kohonnut kolesteroli varhaisessa iässä liittyy merkittävästi kaulavaltimon ateroskleroottisten plakkien esiintyvyyteen ja kokoon aikuisiän puolivälissä。syynä tähän on kirjoittajan analyysin mukaan setämä liittyy valtimoissa oleviin makrofageihin. normaalisti nämä immuunisolut poistavat vaurioituneita soluja ja lipidimolekyylejä, kuten kolesterolia, valtimoista, mikä auttaa estämään plakin muodostumista. mutta hiirillä tehdyt kokeet ovat osoittaneet, että kun kolesterolitasot nousevat aikaisin, näiden makrofagien geeniekspressio muuttuu pysyvästi, jolloin solut eivät enää ole suojaavia.erityisesti tämä tutkimus osoitti senajoittain kohonnut kolesteroli näyttää aiheuttavan suurimman vahingon. jotkut voivat tilapäisesti muuttaa ruokailutottumuksiaan, esimerkiksi kiinnittää erityistä huomiota terveelliseen ruokavalioon ennen ja jälkeen fyysisiä tutkimuksia, mutta jonkin ajan kuluttua alkaa "palkita" itseään runsaalla rasvaisella ruoalla, mikä johtaa kolesterolitason vaihteluihin. lisäksi jotkut hyperlipidemiapotilaat ottavat statiineja kolesterolitason alentamiseksi, mutta lopettavat niiden käytön tietyn ajan kuluttua. paperin kirjoittajat uskovat, että tämän tutkimuksen tulokset auttavat selittämäänmiksi joillakin potilailla, jotka eivät ota lääkkeitään säännöllisesti, on lisääntynyt sydänsairauksien riski。toisessa artikkelissa, joka julkaistiin samassa nature-lehden numerossa, ranskan université paris citén tutkimusryhmä havaitsi myös, että verrattuna runsasrasvaisen ruokavalion jatkamiseen,ajoittainen runsasrasvainen ruokavalio nopeuttaa ateroskleroosia. hiirimallia käyttämällä tutkimuksen tekijät havaitsivat, että ajoittainen runsasrasvainen ruokavalio aiheutti myös neutrofiilien uudelleenohjelmointia, mikä nopeuttaa ateroskleroosin kehittymistä.[1] minoru takaoka et al., varhainen ajoittainen hyperlipidemia muuttaa kudosmakrofageja ruokkimaan ateroskleroosia. nature (2024) doi: https://doi.org/10.1038/s41586-024-07993-x