νέοι, μην παίρνετε τόσο σοβαρά την υψηλή χοληστερίνη! δύο μελέτες «nature» τόνισαν επίσης: τα ανεξέλεγκτα λιπίδια του αίματος θα έχουν ατελείωτες συνέπειες
2024-09-09
한어Русский языкEnglishFrançaisIndonesianSanskrit日本語DeutschPortuguêsΕλληνικάespañolItalianoSuomalainenLatina
έχετε κάνει πρόσφατα έλεγχο των λιπιδίων του αίματός σας; σύμφωνα με τις «κινεζικές κατευθυντήριες γραμμές για τη διαχείριση λιπιδίων αίματος ενηλίκων (2023)», τα αποτελέσματα της έρευνας του 2018 έδειξαν ότι οι κινέζοι ενήλικες ηλικίας 18 ετών και άνω είχαν μη φυσιολογικά λιπίδια αίματος, όπως υπερχοληστερολαιμία, υπερτριγλυκεριδαιμία, μικτή υπερλιπιδαιμία και υπολιπιδαιμία υψηλής πυκνότητας λιποπρωτεϊνική χολη.το συνολικό ποσοστό επιπολασμού έφτασε το 35,6%。η δυσλιπιδαιμία συχνά δεν προκαλεί εμφανή συμπτώματα δυσφορίας στο πρώιμο στάδιο, αλλά τα αιμοφόρα αγγεία καταστρέφονται σταδιακά καθώς εξελίσσεται η νόσος, το λίπος, η χοληστερόλη και άλλες ουσίες στην κυκλοφορία του αίματος συσσωρεύονται στα αιμοφόρα αγγεία, σχηματίζοντας «πλάκες», προκαλώντας σκλήρυνση και εκφυλισμό. των αιμοφόρων αγγείων, έτσιαθηροσκλήρωσησημαντικά αυξημένος κίνδυνος καρδιαγγειακών παθήσεων。πηγή εικόνας: 123rf
πολλοί άνθρωποι μπορεί να πιστεύουν ότι η υπερλιπιδαιμία είναι ένα πρόβλημα για το οποίο πρέπει να ανησυχούν οι μεσήλικες και οι ηλικιωμένοι. πράγματι, στο παρελθόν, τα μέτρα ελέγχου, πρόληψης και παρέμβασης για την αθηροσκλήρωση στόχευαν κυρίως σε άτομα άνω των 50 ετών με υψηλά επίπεδα χοληστερόλης.ωστόσο, νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο περιοδικό nature επισημαίνει ότιη πρόληψη της αθηροσκλήρωσης απαιτεί να δίνουμε προσοχή στα επίπεδα λιπιδίων στο αίμα νωρίτερα από ό,τι στο παρελθόν, ειδικά όταν είμαστε νέοι (συμπεριλαμβανομένων των παιδιών και των εφήβων) και να δίνουμε προσοχή στον έλεγχο της πρόσληψης δίαιτας με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά.。σε αυτή τη μελέτη, ερευνητές από το ινστιτούτο καρδιάς και πνεύμονα του πανεπιστημίου του κέμπριτζ πραγματοποίησαν για πρώτη φορά ένα πείραμα σε ποντίκια για να παρατηρήσουν την επίδραση των αυξημένων λιπιδίων του αίματος που προκαλούνται από μια δίαιτα υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά στον σχηματισμό αθηροσκλήρωσης. σε αντίθεση με προηγούμενες παρόμοιες μελέτες, τα ποντίκια δεν τρέφονταν πάντα με τροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά για να προκαλέσουν αύξηση των λιπιδίων του αίματος όταν ήταν μεγαλύτερα πολύ νέος.» μεγάλο γεύμα».παρόλο που η συνολική πρόσληψη δίαιτας υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά είναι η ίδια, και το επίπεδο της χαμηλής πυκνότητας χοληστερόλης λιποπρωτεΐνης (ldl-c, κοινώς γνωστή ως «κακή χοληστερόλη») που συσσωρεύεται στην κυκλοφορία του αίματος είναι παρόμοιο, σε σύγκριση με εκείνους που συνεχίζουν να τρώνε υψηλή χοληστερόλη αργότερα στη ζωή, ποντίκια,τα ποντίκια που έλαβαν διαλείπουσα διατροφή πλούσια σε λιπαρά σε νεαρή ηλικία είχαν υψηλότερο κίνδυνο να αναπτύξουν αθηροσκλήρωση。παρόμοια αποτελέσματα επαληθεύτηκαν περαιτέρω στον πληθυσμό. η ερευνητική ομάδα ανέλυσε δεδομένα κοόρτης από τη μελέτη cardiovascular risk in young finns. η ομάδα άρχισε να παρακολουθεί παιδιά και εφήβους το 1980 και τους ακολούθησε για δεκαετίες, καταγράφοντας αλλαγές στην αρτηριακή πίεση, τα λιπίδια του αίματος και τον δείκτη μάζας σώματος σε συμμετέχοντες, περισσότεροι από 2.000 από τους οποίους έκαναν υπερηχογράφημα καρωτίδας όταν ήταν στα 30 και στα 50 τους. τα αποτελέσματα της ανάλυσης δεδομένων δείχνουν ότι,οι συμμετέχοντες των οποίων τα επίπεδα χοληστερόλης ήταν υψηλά ως παιδιά είχαν τα πιο σοβαρά επίπεδα πλάκας。συνδυάζοντας αυτά τα φαινόμενα, οι συγγραφείς της μελέτης επεσήμαναν στην εργασία,η αυξημένη χοληστερόλη στην πρώιμη ζωή σχετίζεται σημαντικά με τη συχνότητα και το μέγεθος των αθηρωματικών πλακών της καρωτίδας στη μέση της ενηλικίωσης。ο λόγος για αυτό, σύμφωνα με την ανάλυση του συγγραφέα, είναι ότιαυτό έχει να κάνει με αρτηριακά μακροφάγα. κανονικά, αυτά τα κύτταρα του ανοσοποιητικού καθαρίζουν τα κατεστραμμένα κύτταρα και τα μόρια λιπιδίων όπως η χοληστερόλη από τις αρτηρίες, βοηθώντας στην πρόληψη του σχηματισμού πλάκας. όμως πειράματα σε ποντίκια δείχνουν ότι όταν τα επίπεδα χοληστερόλης αυξάνονται νωρίς, η γονιδιακή έκφραση αυτών των μακροφάγων αλλάζει μόνιμα, με αποτέλεσμα τα κύτταρα να μην είναι πλέον προστατευτικά.συγκεκριμένα, αυτή η μελέτη έδειξε ότιη περιοδική αυξημένη χοληστερόλη φαίνεται να προκαλεί τη μεγαλύτερη ζημιά. μερικοί άνθρωποι μπορεί να αλλάξουν προσωρινά τις διατροφικές τους συνήθειες, όπως να δίνουν ιδιαίτερη προσοχή στην υγιεινή διατροφή πριν και μετά τις φυσικές εξετάσεις, αλλά μετά από λίγο αρχίζουν να «ανταμείβουν» τον εαυτό τους με τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, με αποτέλεσμα διακυμάνσεις στα επίπεδα χοληστερόλης. επιπλέον, ορισμένοι ασθενείς με υπερλιπιδαιμία λαμβάνουν στατίνες για να μειώσουν τα επίπεδα χοληστερόλης, αλλά σταματούν να τις παίρνουν μετά από κάποιο χρονικό διάστημα. οι συντάκτες της εργασίας πιστεύουν ότι τα αποτελέσματα αυτής της μελέτης βοηθούν στην εξήγησηγιατί ορισμένοι ασθενείς που δεν λαμβάνουν τακτικά τα φάρμακά τους έχουν αυξημένο κίνδυνο καρδιακής νόσου。σε μια άλλη εργασία που δημοσιεύτηκε στο ίδιο τεύχος του "nature", μια ερευνητική ομάδα από το université paris cité στη γαλλία παρατήρησε επίσης ότι σε σύγκριση με τη συνέχιση μιας δίαιτας υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά,η διαλείπουσα δίαιτα υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά επιταχύνει την αθηροσκλήρωση. χρησιμοποιώντας ένα μοντέλο ποντικιού, οι συγγραφείς της μελέτης διαπίστωσαν ότι η διαλείπουσα δίαιτα με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά προκάλεσε επίσης επαναπρογραμματισμό ουδετερόφιλων, επιταχύνοντας έτσι την ανάπτυξη αθηροσκλήρωσης.[1] minoru takaoka et al., η πρώιμη διαλείπουσα υπερλιπιδαιμία αλλοιώνει τα μακροφάγα των ιστών για να τροφοδοτήσει την αθηροσκλήρωση. nature (2024) doi: https://doi.org/10.1038/s41586-024-07993-x